III Festiwal Muzyki Ludowej

mikołajki folkowe 1993

 

Mikołajki Folkowe 1993

Co zrobić z folklorem? - dyskusja panelowa

sobota, 11 grudnia 1993, godz. 16.00

DziÅ› konieczność istnienia i zachowania folkloru w kulturze jest naturalnie czymÅ› bezsprzecznym. Jednak w Å›rodowiskach ludzi zafascynowanych muzykÄ… ludowÄ… czy w ogóle folklorem pojawia siÄ™ wiele pytaÅ„ dotyczÄ…cych tej muzyki tu i teraz, a także jej przyszÅ‚ego oblicza i form prezentacji. Jakie cele stawiajÄ… przed sobÄ… wykonawcy taj muzyki? W jakim kierunku bÄ™dzie ona ewoluować? Jak wyglÄ…dać bÄ™dzie w przyszÅ‚oÅ›ci muzyka ludowa, czy bÄ™dzie to powrót do form archaicznych, czy przemieszanie motywów odmiennych kulturowo? W koÅ„cu czy obecne zainteresowanie muzykÄ… ludowÄ…, to chwilowo powracajÄ…ca moda, czy dÅ‚ugotrwaÅ‚y renesans? Na te pytania staraliÅ›my siÄ™ uzyskać odpowiedzi od samych muzyków, jak i ludzi zwiÄ…zanych zawodowo i emocjonalnie z folklorem.

 

Jan Adamowski

 

 

Anna Szewczuk (Polskie radio pr. II - Redakcja programów Ludowych): Na caÅ‚ym Å›wiecie, we wszystkich dziedzinach kultury, w muzyce poważnej, w malarstwie, w modzie powraca etnika. Ten powrót do korzenie, który najwczeÅ›niej rozpoczÄ…Å‚ siÄ™ w Ameryce, okazaÅ‚ siÄ™ niezbÄ™dny, by spoÅ‚eczeÅ„stwo zachowaÅ‚o zdrowÄ… kondycjÄ™ psychicznÄ…. Ludziom niezbÄ™dna jest tożsamość z jakÄ…Å› kulturÄ…, z okreÅ›lonym miejscem na Ziemi. PewnÄ… "maÅ‚Ä… ojczyznÄ™" każdy z nas musi znać i zachować. Nie ma recepty na to jaki powinien być folklor, z caÅ‚Ä… pewnoÅ›ciÄ… przejdzie na scenÄ™, czy rekonstruowany z wielkim pietyzmem, czy Å‚Ä…czony z nowymi brzmieniami: rockiem, jazzem. Ten pluralizm jaki obserwujemy w ruchu fokowym jest potrzebny i pozwala aby różne nurty tej muzyki istniaÅ‚y obok siebie w pewnej symbiozie.

Marek Kaim ("Varsovia Manta"): W naszym kraju istnieje bardzo dziwny podziaÅ‚ na folklor i folk, a obecnie wiele osób dąży do tego aby tÄ… granicÄ™, nie majÄ…cÄ… podstaw ani sÅ‚owotwórczych ani ideologicznych jak najszybciej zatrzeć. PewnÄ… modÄ… można nazwać to, że folkloryÅ›ci otwierajÄ… siÄ™ na ludzi w jakiÅ› sposób przetwarzajÄ…cych tÄ… muzykÄ™, a z drugiej strony folkowcy wykazujÄ… coraz wiÄ™ksze zainteresowanie muzykÄ… pierwotnÄ…, najbardziej archaicznÄ…. I to jest wÅ‚aÅ›nie najcenniejsze, z tego co dzieje siÄ™ obecnie, ponieważ mÅ‚odzież zaczyna sÅ‚uchać folkloru, a ludzie którzy sÄ… wspaniaÅ‚ymi muzykami majÄ… dal kogo grać. Wszystko jest jednak w rÄ™kach zapaleÅ„ców i opiera siÄ™ gÅ‚ównie na zapleczu finansowym. Folklor jest to taki sposób porozumiewania siÄ™ pomiÄ™dzy ludźmi, taki sposób opowiadania o sobie, o wÅ‚asnej kulturze, który posÅ‚uguje siÄ™ jÄ™zykiem uniwersalnym i to jest najcenniejsze. Ważnym jest oczywiÅ›cie, by nie zatracić w tym wszystkim korzeni. CaÅ‚y ten ruch pchajÄ… do przodu wÅ‚aÅ›nie festiwale, spotkania ludzi i wspólne granie.

 

 

Jacek Kleyff

 

 

Wojciech Ossowski (Polskie Radio pr. III) : Do folku doszedÅ‚em od zainteresowania bluesem, kiedy odkryÅ‚em, że tak naprawdÄ™ blues jest tylko jednÄ… z historii, ponieważ każda kultura niesie ze sobÄ… wspaniaÅ‚e rzeczy. Poszukiwania wiÄ…zaÅ‚y siÄ™ z wyjazdami w teren i nagraniami. PiÄ™kno nieoszlifowanego, autentycznego folkloru jest dzisiaj w stanie docenić mÅ‚ody czÅ‚owiek, który ma już za sobÄ… poznanie i oswojenie siÄ™ z muzykÄ… folkowÄ…. To jest tak, ze nikt przecież nie zaczyna matematyki od caÅ‚ek. Należy przy tym unikać tej sztuki, wszÄ™dzie folklor siÄ™ rozwija i to jest jego wartoÅ›ciÄ…. Dlatego musimy zadać sobie pytanie jak prezentować tÄ™ muzykÄ™. Idea utworzenia sceny folkowej w Jarocinie powstaÅ‚a po to, by muzyka ta zaistniaÅ‚a poÅ›ród innych gatunków.

Bogdan Bracha (Orkiestra Å›w. MikoÅ‚aja): Folklor dla siebie odkryÅ‚em zupeÅ‚nie przypadkowo, zaczęło siÄ™ od piosenki turystycznej i wÅ‚óczÄ™gostwa. Wtedy okazaÅ‚o siÄ™, że aby opowiedzieć o sobie można używać tych sÅ‚ów, których ludzie używali od setek lat i to nadal pozostaje aktualne. ZmieniajÄ… siÄ™ czasy, ale czÅ‚owiek w swej warstwie psychicznej jest taki sam, tka samo kocha, zdradza, jest oszukiwany. Obecna moda na muzykÄ™ folk jest w pewien sposób odreagowaniem na to, że przez tyle lat w Polsce byÅ‚ on dozwolony w okreÅ›lonej formie. Muzyka ludowa ma jeden wspólny rdze, tylko jego warstwÄ™ wierzchniÄ… zmodyfikowaÅ‚y warunki zewnÄ™trzne - dlatego jest uniwersalna. Granie muzyki jest dal nas Å‚Ä…czeniem źródeÅ‚, tego co odkryliÅ›my, co wyrosÅ‚o z tej ziemi, z tym wszystkim, czym nasiÄ…kaliÅ›my żyjÄ…c we wspóÅ‚czesnym Å›wiecie i tak bÄ™dziemy grać dalej.

 

 

 

 

WÅ‚odzimierz Kleszcz

 

 

Aby skonfrontować poglÄ…dy znawców, autorytetów i dziaÅ‚aczy kultury na temat roli, miejsca oraz sposobów prezentacji folkloru w kontekÅ›cie wspóÅ‚czesnej kultury polskiej zorganizowaliÅ›my dyskusjÄ™ panelowÄ… pod roboczym tytuÅ‚em "Co zrobić z folklorem?". Do udziaÅ‚u w niej zaprosiliÅ›my MariÄ™ BaliszewskÄ… (Polskie Radio pr. II - Redakcja Programów Ludowych), BogumiÅ‚Ä™ BerdychowskÄ… (Biuro ds. Kultury MniejszoÅ›ci Narodowych MkiS), AnnÄ™ Szawczuk (Polskie Radio pr. II- Redakcja Programów Ludowych), Jana Adamowskiego (UMCS), Jana Bernada (Fundacja "Muzyka Kresów"), Marka Kaima ("Varsovia Mnta"), WÅ‚odzimierza Kleszcza (Polskie Radio pr. II - Redakcja Programów Ludowych), StanisÅ‚awa Kolbusza (Fundacja Kultury Wsi), SÅ‚awomira Króla (Agencja Wydawnicza "Folk Time") Marka Marcinkiewicza (miÅ‚oÅ›nik muzyki folkowej), Macieja RychÅ‚ego ("Kwartet Jorgi"), WÅ‚odzimierza Staniewskiego (Stowarzyszenie Praktyk Teatralnych "Gardzienice").

«« wróć



Logo plakat miko³ajki

Impreza rozrosÅ‚a siÄ™ do trzech dni. W piÄ…tek odbyÅ‚a siÄ™ po raz pierwszy "Scena Otwarta" (wzięło w niej udziaÅ‚ 5 zespoÅ‚ów), która miaÅ‚a formÄ™ przeglÄ…du, a jedynym wyróżnieniem byÅ‚a nagroda publicznoÅ›ci. W sobotnim "Koncercie Gwiazd" wystÄ…piÅ‚a, obok polskich zespoÅ‚ów, Kapela Romana KumÅ‚yka z Huculszczyzny. W ramach festiwalu odbyÅ‚y siÄ™ trzy koncerty towarzyszÄ…ce, warsztaty taneczne, przeglÄ…d filmów oraz dyskusja panelowa "Co zrobić z folklorem?". Tego roku "MikoÅ‚ajki Folkowe" byÅ‚y również rejestrowane w caÅ‚oÅ›ci przez II Program Polskiego Radia. Efektem wspóÅ‚pracy z Polskim Radiem byÅ‚a ponadto kaseta "MikoÅ‚ajki Folkowe '93" (Folk Time; 1994) zawierajÄ…ca utwory najciekawszych wykonawców. Nagrania z tego festiwalu zostaÅ‚y także umieszczone na kasecie Kapeli Romana KumÅ‚yka "Huculskie muzyki" (Towarzystwo Karpackie; 1995). Festiwal byÅ‚ transmitowany przez LubelskÄ… TelewizjÄ™ NiezależnÄ….

Facebook