mikołajki folkowe 2004

 

4 dni. 7 koncertów. 11 zespołów. 7 krajów. 2 sceny. Konkurs. Warsztaty. Klub festiwalowy.

Filmy o folklorze i folku

piątek, 10 grudnia 2004, godz. 15.00

Przez trzy festiwalowe dni, od piątku do niedzieli, w ramach "Mikołajków Folkowych" można będzie obejrzeć filmy inspirowane folklorem różnych narodów. W piątek spotkamy się m.in. z kulturą naszych bliższych i dalszych sąsiadów zza wschodniej i południowej granicy. Filmy te (poza ostatnim) wyświetlane były podczas V Międzynarodowych Dni Filmu Dokumentalnego "Rozstaje Europy" 2004. Po pokazie odbędzie się dyskusja. Piątek i sobota poświęcone są filmom z kolekcji Daniela Birda (Walia). Tematyka filmów będzie poświęcona głównie jego byłym republikom ZSRR, także Czechosłowacji oraz Indiom i Pakistanowi.

Po każdym bloku będzie możliwość dyskusji z Danielem Birdem.

 

10 XII - PIĄTEK, godz. 15.00 - 20.00 (wstęp wolny)

 

* 15.00 "Pictograph" - IKONOPIS - Mišo Suchy, Słowacja/USA 2003, 22 min.
Ułożony ze statycznych fotografii "Ikonopis" jest portretem przemijającego pokolenia. Huculska wieś Kriworiwina, położona wysoko w ukraińskiej Czarnogórze, jest miejscem gdzie ludzie wciąż żyją rytmem wytyczonym przez naturę. Sens ich życiu nadaje głęboko zakorzeniona tradycja. Czas odmierzają kolejne pogrzeby, śluby i chrzciny. Wypowiedzi mieszkańców, czasem przesycone nostalgią, czasem złymi wspomnieniami radzieckich czasów, dają obraz silnej świadomości odchodzącej epoki. To, co dla starszych oznacza bliskość nieuchronnej śmierci, w młodszych budzi obawy przed nieznanymi dotąd problemami.

* 15.35 "Iconostasis and music" - IKONOSTAS I MUZYKA - Mikołaj Wawrzeniuk, Polska 2001,13 min.(język białoruski z polskimi napisami)
Aleksander Łoś, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Mińsku, od kilku lat mieszka w Polsce na Białostocczyźnie. Maluje ikonostasy na zamówienie Kościoła Prawosławnego. Wykonał ich już siedem. Szczególną uwagę zwraca na dokładność, używa starożytnych, znanych jeszcze w Egipcie, technik, co czyni jego prace unikatowymi. Poza tym obserwuje i "zbiera" folklor białoruski. Jak sam mówi, muzyka ludowa pozwala mu bardziej zgłębiać malarstwo i odwrotnie. Film podgląda artystę podczas jego pracy i przysłuchuje się jego refleksjom.

* 15.50 "Is Every Serb a Radovan?" - KAŻDY SERB JEST RADOWANEM? - Anna Waśniewska, Polska 2004, 39 min. Bohater filmu, Iwan, jest 22-letnim serbskim nacjonalistą. Należy do ruchu zrzeszającego wielbicieli Radowana Karadżicia. Dla nich jest on bohaterem narodowym, a nie zbrodniarzem wojennym. Podobne poglądy prezentuje w Serbii połowa obywateli. Reżyserka organizuje Iwanowi trzydniową wycieczkę do innego świata - sąsiedniej bogatej i spokojnej Słowenii, by sprowokować go do rewizji swojej postawy. Daje również krótki przegląd historii ostatniej wojny na Bałkanach oraz aktualnej sytuacji politycznej w Serbii. Próbuje w ten sposób zrozumieć mentalność mieszkańców tego nękanego wiecznie konfliktami kraju. Film zdobył drugą nagrodę podczas V Międzynarodowych Dni Filmu Dokumentalnego

* 16.40 "David" - DAWID - Aleksiej Fiedorczenko, Leonid Porochnia, Rosja 2002, 31 min. Film opowiada skomplikowaną historię życia urodzonego w Mińsku Żyda, Dawida Lewina. Bohater w beznamiętny sposób, chronologicznie, ale skrótowo przedstawia koleje swego losu, całkowicie zdominowanego przez wydarzenia historii XX wieku. Wylicza i krótko opisuje aresztowanie w 1941 roku, pobyt historii XX wieku. Wylicza i krótko opisuje aresztowanie w 1941 roku, pobyt w gettcie i w obozach koncentracyjnych, potem tułaczkę po Europie, podróż do Izraela, następnie powrót do rodzinnego ZSRR, gdzie został uznany za szpiega i uwięziony na 23 lata w syberyjskich łagrach. Film portretuje człowieka, który mimo tylu przejść nie załamał się wewnętrznie i zdołał do dziś zachować spokój i pogodę ducha. Nie boi się śmierci, bo widział ją już nieraz. Film zdobył Grand Prix podczas V Międzynarodowych Dni Filmu Dokumentalnego "Rozstaje Europy" 2004.

* 17.15 ŚLADAMI VINCENZA - Waldemar Czechowski, Polska 2000, 57 min. Bohater filmu - pisarz, tłumacz i filozof - odnalazł na Huculszczyźnie kulturowe korzenie starej Europy, a w mieszkańcach karpackiej krainy dostrzegł potomków pradawnej cywilizacji pasterskiej, spadkobierców tradycji duchowej czasów Homera. Zrekonstruował ginący świat wspólnoty nieba i ziemi, opisał odchodzącą w przeszłość ojczyznę ludzi prostych i prawych w monumentalnym cyklu "Na wysokiej połoninie" porównywanym z homeryckim eposem. Stanisław Vincenz urodził się w 1888 roku w Słobodzie Rungurskiej na Huculszczyźnie. Rodzina przyszłego pisarza wywodziła się ze starofrancuskiej szlachty, uchodzącej przed rewolucją z Prowansji na daleki Wschód. Huculska niania Pałachna zaszczepiała w Stanisławie miłość do miejscowych pejzaży, obyczajów, podań, legend i mowy. Po wojnie osiedlił się u podnóży Alp, zaś ostatnie lata spędził także opodal gór, w Szwajcarii. Choć wiodło mu się skromnie, niemal biednie, potrafił rozkoszować się życiem niczym uczeń Epikura. Przyjaciele wspominają biesiady w domu wielkiego mistrza słowa, wielogodzinne rozmowy toczone przy szklaneczce wina. Stanisław Vincenz zmarł w Lozannie w 1971 roku. Dwadzieścia lat później prochy wybitnego eseisty i znawcy kultury spoczęły w Krakowie. Autorzy dokumentu podążają śladami swego bohatera - od Ukrainy po Szwajcarię. Przedstawiają urodę ziemi jego młodości oraz ludzi do dziś pamiętających przyjaciela Huculszczyzny. O życiu i dziele Stanisława Vincenza mówią także dzieci pisarza - Barbara i Andrzej, a także Czesław Miłosz, Jeanne Herch i Sergiusz Golovin.

* 18.15 REWOLUCJA '69 Film jest nawiązaniem do początku przemian w muzyce i obyczajach, które doprowadziły do międzykulturowej wymiany. Wpłynęło to również na kształt obecnie powstającej muzyki. Rewolucja nie na ulicy ale w Nas.


11 XII - SOBOTA, godz. 10.00 - 19.00 (wstęp wolny)

 

* 10.00 "Tjut Djalil" - MISTYCY NA BALI - Indonezja 1981, 80 min. (język angielski - lektor) Młoda amerykańska dziewczyna badająca książkę o czarnej magii przybywa na Bali, by poznać sekrety wiedźmy Lejak. Spotyka ją wiele zaskakujących sytuacji.

* 11.25 "The Shaman" - SZAMAN - Bartabas, Rosja 1996, 90 min. (język rosyjski, napisy w języku angielskim) Bartabas, legendarny reżyser jeździeckiego teatru, skupia się na starciu pomiędzy afektowanym muzykiem a szamanem w podeszłym wieku.

* 13.00 ASHIK KERIB - Sergei Paradżanov, Georgia 1988, 70 min. (język rosyjski, napisy w języku angielskim) Ostatni film Paradżanova jest także jego najbardziej niedocenianym filmem - chaotyczny miszmasz Lermontowa, surrealistyczna opera kostiumowa, mistycyzm i muzyka, która brzmi, jakby Popul Vuh zagrał na nie tej prędkości oraz bardzo straszny tygrys.

* 14.15 "Viy" - WIJ - Alexander Ptouchko, ZSRR 1967, 70 min. (język rosyjski, angielskie napisy) Ptouczkowska wersja "Wija" Gogola eksploatuje prawosławną ikonografię i teatralne efekty specjalne w rzadkim przykładzie rosyjskiego horroru.

* 15.20 "Valerie and Her week of Wonders" - WALERIA I JEJ TYDZIEŃ CUDÓW - Jarmoil Jires, Czechosłowacja 1969, 70 min. (język czeski, angielskie napisy) "Waleria" jest czeskim folkowo-surrealityczno-baśniowo-wampirycznym horrorem w najlepszym wydaniu.

* 16.35 "The Deserter and the Nomads" - DEZERTER I WĘDROWCY - Juraj Jakubisko, Czechosłowacja 1968, 100 min. (język czeski, brak napisów) Apokaliptyczna groza karpackiego folkloru i hipisowski kicz.

 

 

12 XII - NIEDZIELA, godz. 11.00 - 18.00 (wstęp wolny)

* 11.00 AMMORU - Kodi Ramakrishna, Indie 1996, (angielskie napisy) Indyjski przebój. "Ammoru" używa cyfrowych efektów specjalnych by ożywić bogów i boginie z panteonu hindu.

* 12.00 "Hassena Atom Bomb" - BOMBA ATOMOWA HASSENA - Saeed Ali Khan, Pakistan 1989 "Bomba Atomowa Haseena"- po prostu trzeba to zobaczyć, by uwierzyć.

* 13.00 "The Musicans" - MUZYKANCI - Don Askarian, Armenia 1998, 60 min. (niemieckie napisy) Pozbawiony sentymentu portret muzyków z Erewanu autorstwa Dona Askariana.

* 15.00 "Few of us" - NIEWIELU Z NAS - Bartabas, Litwa 1996, 90 min. Kiedy chodzi o minimalizm, nikt nie umywa się do Bartasa. "Niewielu z nas" to najlżejszy film tego reżysera, a to dzięki obecności jego muzy, Kateriny Golubievy i nieco dramatycznej syberyjskiej scenerii

UWAGA! Organizatorzy Festiwalu „Mikołajki Folkowe" w związku z organizowanym corocznie Festiwalowym Klubem Filmowym poszukują filmów o tematyce folkowej, etnicznej oraz z szeroko pojętej „okolicy". Naszym celem jest stworzenie w przyszłości profesjonalnego przeglądu filmów o tej tematyce.

    «« wróć



    Logo plakat mikoajki MIKOŁAJKI FOLKOWE - tradycja z tradycjami

    to najstarszy tego typu festiwal w Polsce. Na jego scenie wystąpiło dotąd 102 zespoły z 16 krajów. W ramach Mikołajków Folkowych od 1994 r. organizowany jest konkurs Scena Otwarta pierwszy polski przegląd wykonawców inspirujących się muzyką etniczną, przez który przewinęło się dodatkowo 101 zespołów i solistów. Na mikołajkach powstał też bezprecedensowy konkurs na Folkowy Fonogram Roku, jedyne w Polsce przedsięwzięcie promujące folkowy rynek wydawniczy. MIKOŁAJKI FOLKOWE to kawał historii tej muzyki w Polsce - twórzcie ją razem z nami!

    Karnet na koncerty na sali widowiskowej (*) - 33 zł
    do każdego z nich gratis CD Anny Kiełbusiewicz "Piosenki"

    Karnet na koncerty z cyklu "Folk nocą" - 10 zł

     

    Koncerty oznaczone gwiazdką * odbywają się na sali widowiskowej ,
    pozostałe w Klubie Festiwalowym (Mała Scena).
    Wszystko dzieje się w Akademickim Centrum Kultury UMCS "Chatka Żaka",
    Lublin, ul. Radziszewskiego 16

    Facebook